Veličina fonta
Sivi ton
Kontrast
Disleksija
hr

Česta pitanja

OSIGURANICI

1. Kada i u kojem roku se mogu učlaniti u obvezni mirovinski fond? 

Obvezni mirovinski fond možete odabrati u roku od mjesec dana od dana stjecanja svojstva osiguranika uz uvjet da ste mlađi od 40 godina.

2. Što ako sam propustio rok od mjesec dana za izbor obveznog mirovinskog fonda?

Ako u propisanom roku od mjesec dana ne izaberete svoj obvezni mirovinski fond, REGOS će Vas po službenoj dužnosti rasporediti u jedan od postojećih obveznih mirovinskih fondova kategorije A.

3. Gdje mogu odabrati obvezni mirovinski fond?

Obvezni mirovinski fond možete odabrati:

  • korištenjem elektroničke usluge REGOS-a „Obvezni mirovinski fond (prijava/promjena)“ u sustavu e-Građani uz korištenje elektroničke osobne iskaznice (e-OI) s aktiviranim potpisnim certifikatom
  • na šalteru Mirovinskih informativnih centara u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku
  • u bilo kojoj poslovnici FINA-e na šalteru na kojem se obavljaju poslovi REGOS-a

4. Zašto me REGOS rasporedio u obvezni mirovinski fond, a nisam u radnom odnosu?

Službeni raspored u obvezni mirovinski fond REGOS obavlja ne samo za novozaposlene osobe, već i za osobe koje su ostvarile drugi dohodak na kojeg se obračunava i uplaćuje obvezni doprinos za mirovinska osiguranja (npr. sudjelovali ste u biračkim odborima, a niste do sada bili zaposleni i mlađi ste od 40 godina).

5. Kada mogu promijeniti obvezno mirovinsko društvo?

Član obveznog mirovinskog fonda može promijeniti obvezno mirovinsko društvo bilo kada u kalendarskoj godini, ako je od prethodne promjene obveznog mirovinskog društva prošlo 15 dana.

6. Kada mogu promijeniti kategoriju obveznog mirovinskog fonda?

Član obveznog mirovinskog fonda može jednom u kalendarskoj godini promijeniti kategoriju obveznog mirovinskog fonda unutar istog mirovinskog društva ili prelaskom u obvezni mirovinski fond kojim upravlja drugo mirovinsko društvo uz propisana ograničenja:

  • Član kategorije A može birati kategoriju B i C obveznog mirovinskog fonda bez ograničenja,
  • Član kategorije B može birati kategoriju A obveznog mirovinskog fonda ako ima 5 ili više godina do umirovljenja,
  • Član kategorije B može birati kategoriju C obveznog mirovinskog fonda bez ograničenja,
  • Član kategorije C može birati kategoriju A obveznog mirovinskog fonda ako ima 10 ili više godina do umirovljenja,
  • Član kategorije C može birati kategoriju B obveznog mirovinskog fonda ako ima 6 ili više mjeseci do umirovljenja.

Istovremeno se može promijeniti i kategorija obveznog mirovinskog fonda i obvezno mirovinsko društvo.

7. Gdje mogu promijeniti obvezno mirovinsko društvo i kategoriju obveznog mirovinskog fonda?

Obvezno mirovinsko društvo i kategoriju obveznog mirovinskog fonda možete odabrati:

  • korištenjem elektroničke usluge REGOS-a „Obvezni mirovinski fond (prijava/promjena)“ u sustavu e-Građani uz korištenje elektroničke osobne iskaznice (e-OI) s aktiviranim potpisnim certifikatom
  • na šalteru Mirovinskih informativnih centara u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku
  • u bilo kojoj poslovnici FINA-e na šalteru na kojem se obavljaju poslovi REGOS-a

8. Na koji način mogu produžiti ostanak u kategoriji A obveznog mirovinskog fonda?

Član obveznog mirovinskog fonda kategorije A može ostati u kategoriji A podnošenjem zahtjeva za ostanak u kategoriji A i to sve do pet godina do ostvarivanja prava na starosnu mirovinu. Nakon toga će ga REGOS po službenoj dužnosti rasporediti u obvezni mirovinski fond kategorije B.

Ukoliko ste propustili podnijeti zahtjev za ostanak u kategoriji A obveznog mirovinskog fonda te Vas je REGOS rasporedio u kategoriju B obveznog mirovinskog fonda, možete se vratiti u kategoriju A, ako je do ostvarivanja prava na mirovinu ostalo pet ili više godina.

9. Koliko dugo mogu biti član obveznog mirovinskog fonda kategorije B i C?

Član obveznog mirovinskog fonda kategorije B i C možete biti sve do umirovljenja.

10. Imam li kakvih troškova ako mijenjam obvezno mirovinsko društvo i/ili kategoriju obveznog mirovinskog fonda?

Prilikom promjene kategorije obveznog mirovinskog fonda unutar istog obveznog mirovinskog društva ne naplaćuje se izlazna naknada.

Naknada za izlaz iz obveznog mirovinskog fonda, ako se istodobno radi o promjeni mirovinskog društva, obračunava se od iznosa sredstava na osobnom računu:

  • 0,8% u prvoj godini članstva
  • 0,4% u drugoj godini članstva
  • 0,2% u trećoj godini članstva

Nakon tri godine neprekidnog članstva u istom obveznom mirovinskom društvu, promjena društva je bez naknade.

11. Koja je razlika između obveznog mirovinskog fonda i obveznog mirovinskog društva?

Obvezni mirovinski fond imovina je bez pravne osobnosti i u njemu se prikuplja novac koji uplaćuju njegovi članovi, koji su ujedno i vlasnici fonda. Mirovinski fond može biti kategorije A, B ili C.

Obvezno mirovinsko društvo za upravljanje mirovinskim fondom obavlja djelatnost osnivanja i upravljanja obveznim mirovinskim fondom.

12. Što predstavlja broj obračunskih jedinica na mom osobnom računu?

Osobni računi vode se u obračunskim jedinicama. Svaka obračunska jedinica predstavlja proporcionalni udjel u neto vrijednosti imovine mirovinskog fonda. Zbroj vrijednosti svih obračunskih jedinica na računima svih članova fonda čini ukupnu vrijednost imovine fonda.

Pomoću vrijednosti obračunske jedinice na određeni dan lako možete izračunati koliko sredstava imate na računu. Broj obračunskih jedinica na osobnom računu pomnožite s dnevnom vrijednosti obračunske jedinice u eurima i dobit ćete iznos na Vašem računu.

13. Mogu li imati više otvorenih osobnih računa?

Možete biti član samo jednoga obveznog mirovinskog fonda i imati otvoren samo jedan osobni račun u obveznom mirovinskom fondu.

14. Zatvara li se moj osobni račun ako nisam više zaposlen?

Osobni račun ostaje otvoren neovisno o promjeni statusa osiguranika, odnosno bez obzira je li osiguranik stalno zaposlen ili ostvaruje povremene primitke ili nema uopće nikakvih primitaka.

15. Koliki iznos doprinosa II. stupa iz plaće odlazi na osobni račun?

Doprinosi za mirovinska osiguranja iznose ukupno 20%. Za osiguranike koji nisu u II. stupu stopa je 20% i to samo za I. stup, a za osiguranike u II. stupu stopa za I. stup je 15%, a za II. stup 5%.

16. Kako mogu pratiti promet i stanje na mom osobnom računu?

Promet i stanje osobnog računa možete provjeriti putem usluge „Moj račun-REGOS“ u sustavu e-Građani uz korištenje prihvaćenih vjerodajnica (npr. e-Pass ili mToken). Vjerodajnicu e-Pass možete zatražiti u bilo kojoj poslovnici FINA-e uz predočenje osobne iskaznice i OIB-a.

17. Mogu li dodatno uplaćivati sredstva na svoj osobni račun u obveznom mirovinskom fondu?

Uplate doprinosa II. stupa vezane su uz osiguranje te ne postoji mogućnost dodatnog uplaćivanja sredstava na svoj osobni račun u obveznom mirovinskom fondu. Međutim, ako ste u mogućnosti izdvajati dodatna sredstva za Vašu buduću mirovinu to možete učiniti u III. stupu mirovinskog osiguranja tj. u dobrovoljnim mirovinskim fondovima.

18. Mogu li se sredstva s osobnog računa dati u zalog?

Sredstva na osobnom računu člana obveznog mirovinskog fonda ne mogu se dati u zalog niti prenijeti u korist ikoga drugoga. Svaka takva radnja ništetna je.

19. Može li član fonda ili itko drugi podignuti novac s osobnog računa?

Član fonda ne može podignuti sredstva s osobnog računa. Ušteđena sredstva mogu se koristiti isključivo za isplatu mirovine, i to samo u trenutku kada za to dođe vrijeme, tj. budu ispunjeni zakonski uvjeti.

Ako član obveznog mirovinskog fonda ne doživi mirovinu, a niti jedan član obitelji ne ispunjava uvjete za obiteljsku mirovinu, kapitalizirana sredstva na računu preminulog člana obveznog mirovinskog fonda postaju predmet nasljeđivanja.

20. Mogu li sam odlučiti koju mirovinu želim primati u budućnosti?

Kao budući umirovljenik imate mogućnost izbora hoćete li prilikom umirovljenja sva sredstva iz II. stupa prebaciti u I. stup i otići u mirovinu kao da ste cijeli život štedjeli samo u I. stupu ili ćete odabrati kombiniranu mirovinu iz I. i II. stupa.

21. Što ako ne dam izjavu o izboru mirovine?

Ako osiguranik ne da Izjavu o izboru mirovine, HZMO neće moći donijeti konačno rješenje o priznanju prava na starosnu ili prijevremenu starosnu mirovinu, a mirovina će se isplaćivati prema privremenom rješenju.

22. Gdje mogu dati izjavu o izboru mirovine?

Izbor mirovine možete obaviti:

  • putem elektroničke usluge REGOS-a “Odabir mirovine (mirovina samo iz I. stupa ili mirovina iz I. i II. stupa)” u sustavu e-Građani uz korištenje elektroničke osobne iskaznice (e-OI) s aktiviranim potpisnim certifikatom
  • na šalteru Mirovinskih informativnih centara u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku
  • u bilo kojoj poslovnici FINA-e na šalteru na kojem se obavljaju poslovi REGOS-a

23. Što ako nisam u mogućnosti sam dati izjavu o izboru mirovine?

Ako niste u mogućnosti osobno pristupiti u Mirovinski informativni centar ili u poslovnicu FINA-e, osobno potpisanu Izjavu o izboru mirovine ovjerenu od strane nadležnog tijela (ovjera potpisa) možete dostaviti na adresu: REGOS, Gajeva 5, 10 000 Zagreb. Izjavu o izboru mirovine može dati i opunomoćenik temeljem Vaše punomoći ovjerene od strane nadležnog tijela. Punomoć trebate dostaviti na adresu: REGOS, Gajeva 5, 10 000 Zagreb.

24. Što se događa sa sredstvima na mom osobnom računu ako odaberem mirovinu samo iz I. stupa?

Ako odaberete mirovinu samo iz I. stupa, to ne znači da se gubi novac iz II. stupa, već se sredstva s osobnog računa prebacuju u državni proračun, a mirovina se određuje kao da ste čitavog života plaćali doprinose samo u I. stup.

25. Kada mogu izabrati mirovinsko osiguravajuće društvo koje će mi isplaćivati mirovinu iz II. stupa?

Da biste mogli odabrati mirovinsko osiguravajuće društvo koje će Vam  isplaćivati mirovinu iz II. stupa trebate dati izjavu o izboru kombinirane mirovine iz I. i II. stupa te imati rješenje HZMO o priznanju prava na osnovnu starosnu ili prijevremenu starosnu mirovinu.

26. Što ako ne izaberem mirovinsko osiguravajuće društvo?

Ako budući umirovljenik ne odabere mirovinsko osiguravajuće društvo u roku od 6 mjeseci od ostvarivanja prava na mirovinu, REGOS će ga rasporediti u jedno od postojećih mirovinskih osiguravajućih društava.

27. Gdje mogu odabrati mirovinsko osiguravajuće društvo koje će mi isplaćivati mirovinu iz II. stupa?

Izbor mirovinskog osiguravajućeg društvo možete obaviti:

  • putem elektroničke usluge REGOS-a „Mirovinsko osiguravajuće društvo (prijava/promjena)“ u sustavu e-Građani
  • na šalteru Mirovinskih informativnih centara u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku
  • u bilo kojoj poslovnici FINA-e na šalteru na kojem se obavljaju poslovi REGOS-a

28. Što se događa sa sredstvima na mom osobnom računu ako odaberem kombiniranu mirovinu iz oba stupa?

Ako odaberete mirovinu kombiniranu mirovinu iz oba stupa, REGOS zatvara Vaš osobni račun i ukupno kapitalizirana sredstva doznačava odabranom mirovinskom osiguravajućem društvu.

29. Ako odaberem kombiniranu mirovinu iz oba stupa tko će mi isplaćivati mirovinu?

Ako ste odabrali kombiniranu mirovinu iz oba stupa, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje će Vam isplaćivati mirovinu iz I. stupa, a odabrano mirovinsko osiguravajuće društvo mirovinu iz II. stupa.

30. Mogu li promijeniti mirovinsko osiguravajuće društvo koje će mi isplaćivati mirovinu iz II. stupa?

U roku od 15 dana od dana prvog odabira mirovinskog osiguravajućeg društva, budući umirovljenik može promijeniti svoj izbor i odabrati drugo mirovinsko osiguravajuće društvo bez naknade. Protekom ovoga roka, odabir mirovinskog osiguravajućeg društva ne može se promijeniti niti opozvati te se smatra konačnim.

31. Moram li sklopiti ugovor s mirovinskim osiguravajućim društvom o isplati mirovine?

Budući korisnik mirovine treba sklopiti ugovor s mirovinskim osiguravajućim društvom.

U cilju donošenja odluke o odabiru mirovinskog programa, mirovinsko osiguravajuće društvo je dužno budućem korisniku kombinirane mirovine dostaviti pravila pojedinog mirovinskog programa, prikaz svih mogućih opcija isplate mirovine, informativne izračune mirovine prilagođene korisniku mirovine, kao i s time povezane troškove te ostale relevantne informacije. Za sklapanje ugovora o mirovini potrebno je podnijeti zahtjev i priložiti odgovarajuću dokumentaciju.

32. Što ako ne sklopim ugovor o mirovini s mirovinskim osiguravajućim društvom?

U slučaju da protekom roka od 12 mjeseci od prijenosa sredstava u mirovinsko osiguravajuće društvo budući umirovljenik ne sklopi ugovor o mirovini, mirovinsko osiguravajuće društvo će sredstva prenijeti u državni proračun te će mirovinu odrediti i isplatiti HZMO kao da osiguranik nikada nije bio osiguran u II. stupu.

33. Kada mogu ostvariti pravo na jednokratnu isplatu sredstava s osobnog računa?

Ako je Vaša osnovna starosna/prijevremena starosna mirovina iz I. stupa veća od najniže mirovine prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, imate mogućnost djelomične jednokratne isplate u visini do najviše 20% od ukupnog iznosa sredstava na Vašem osobnom računu. Podatak o tome ispunjavate li navedeni uvjet iskazan je na Informativnom izračunu mirovine. Mogućnost djelomične jednokratne isplate imate samo u slučaju odabira mirovine iz oba stupa.

Djelomična jednokratna isplata u visini do najviše 20% iz II. stupa ugovara se s mirovinskim osiguravajućim društvom prilikom sklapanja ugovora o mirovini, a isplaćuje se zajedno s prvom mirovinom.

34. Mogu li sredstva s osobnog računa biti predmet nasljeđivanja?

Ukupno kapitalizirana sredstva s osobnog računa predstavljaju osobnu imovinu člana obveznog mirovinskog fonda. Ako član obveznog mirovinskog fonda umre prije ostvarivanja prava na mirovinu, a članovi obitelji nemaju pravo na obiteljsku mirovinu prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, ukupno kapitalizirana sredstva na računu umrlog člana obveznog mirovinskog fonda predmet su nasljeđivanja prema Zakonu o nasljeđivanju.

35. Kako mogu dobiti potvrdu za banku?

Za odobravanje minusa po tekućem računu, kredita i sl. banka od Vas traži i dokument s podacima iz Registra REGOS-a: JOPPD – Izvješće o primicima, obračunanim i uplaćenim doprinosima za mirovinska osiguranja u razdoblju.

Na elektroničkom dokumentu nalaze se svi podaci o obračunanim plaćama, naknadama plaće i drugom dohotku te podaci o obračunanom i uplaćenom doprinosu za I. i II. stup mirovinskog osiguranja.

Ovaj dokument izdaje se elektroničkim putem i banka ga prihvaća u elektroničkom obliku.

Da bi dobili elektronički dokument REGOS-a potreban Vam je važeća vjerodajnica sustava e-Građanin (npr. ePass ili token banke).

Temeljem online postavljenog upita REGOS izrađuje traženi dokument u elektroničkom obliku.

Na e-mail adresu iz Vašega upita dostavlja se link na kojem se može preuzeti elektronički potpisani dokument u pdf.formatu.

U online upit osiguranik može, ako je s tim suglasan, pored vlastite e-mail adrese u polje alternativna e-mail adresa upisati i podatke o e-mail adresi referenta u banci čime daje suglasnost da se elektronički dokument s njegovim podacima učini dostupnim i osobi čije podatke je naveo.

36. Mogu li dobiti projekciju svoje buduće mirovine?

Projekciju svoje buduće mirovine možete dobiti putem portala Moja mirovina.

Portal Moja mirovina građanima omogućava pristup individualiziranim informacijama iz mirovinskog sustava u Republici Hrvatskoj te projekciju iznosa buduće mirovine. Portalu Moja mirovina možete pristupiti putem poveznice mojamirovina.hr https://mojamirovina.hr te sustava e-Građani.

Pristupom stranici mojamirovina.hr korisnicima se otvara anonimni mirovinski kalkulator putem kojeg se anonimnim i slobodnim unosom traženih relevantnih podataka prikazuje izračun projiciranog iznosa mirovinskih primanja iz mirovinskog osiguranja u Republici Hrvatskoj, a prijavom putem sustava e-Građani, uz korištenje važećih vjerodajnica bilo koje razine sigurnosti, pristupa se personaliziranom mirovinskom kalkulatoru.

Personalizirani mirovinski kalkulator građanima omogućuje uvid u projekciju iznosa njihove mirovine temeljene na stvarnim podacima koji se za njih vode u sustavu mirovinskog osiguranja, kao i dodatne projekcije budućeg iznosa mirovine na temelju promjene parametara koji utječu na visinu mirovinskih primanja

OBVEZNICI

1. Na koji način se podnosi Obrazac JOPPD?

U pravilu u elektroničkom obliku putem ePorezne.

Iznimno u papirnatom obliku – do 3 osobe i uz uvjet da podnositelj nije prema drugom propisu obvezan koristiti sustav ePorezne (npr. obveznici PDV-a moraju dostavljati Obrazac putem ePorezne bez obzira koliko radnika zapošljavaju.)

Obrazac JOPPD koji se ne podnosi elektroničkim putem u okviru sustava ePorezna dostavlja se nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema sjedištu, odnosno prebivalištu ili uobičajenom boravištu isplatitelja, odnosno prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu poreznog obveznika, ako je sam obveznik dostavljanja Obrasca JOPPD. Obrazac JOPPD može se dostaviti ispisan putem računala, uz uvjet da sadržajem i oblikom u cijelosti odgovara obrascu koji je propisan Pravilnikom o porezu na dohodak.

2. Podnosim li dopunu Obrasca JOPPD za 2022. godinu u kunama ili u eurima?

Obrazac JOPPD koji ima oznaku izvješća prije dana uvođenja eura podnosi se u kunama, a Obrazac JOPPD koji ima oznaku izvješća nakon dana uvođenja eura podnosi se u eurima. Ispravak i dopuna Obrasca JOPPD podnosi se u valuti u kojoj je dostavljen izvorni obrazac. U konkretnom slučaju, dopunu Obrasca JOPPD za 2022. godinu podnosite u kunama, a uplatu razlike doprinosa po dopunjujućem Obrascu JOPPD obavljate u eurima.

3. Može li se ispravljati Obrazac JOPPD koji nije prošao kontrole (od početka je neispravan) ?

Obrazac JOPPD koji nije prošao formalne, logičke i matematičke kontrole nije ispravan te se on ne može ispravljati podnošenjem korektivnih Obrazaca JOPPD.

Potrebno je ponovno dostaviti ispravni izvorni Obrazac JOPPD.

4. Predao sam Obrazac JOPPD za prošli mjesec za svoje radnike i platio doprinose, a uplata doprinosa II. stupa je nepovezana?

Provjerite ima li uplata doprinosa za II. stup istu oznaku Obrasca JOPPD koji ste predali.

Ako ne, podnesite zahtjev za promjenu oznake izvješća kroz aplikaciju SNU- vrsta zahtjeva 1.

5. Za jednog radnika prilikom predaje Obrasca JOPPD javlja mi se poruka: stjecatelj primitka nije prijavljen u obveznom mirovinskom osiguranju?

Provjerite imate li prijavu na osiguranje za tog radnika. Ako da, vjerojatno je problem nastao u razmjeni podataka o osiguranjima te se u tom slučaju obratite REGOS-u.

6. Radim preko Student servisa, uplaćuju li se doprinosi za II. stup u moj obvezni mirovinski fond?

Doprinos za II. stup mirovinskog osiguranja ne obračunava se i ne uplaćuje na  primitke koji se isplaćuju za rad pojedinog učenika ili studenta.

Prema utvrđenoj osnovici obračunavaju se doprinosi na osnovicu, i to:

  • posebni doprinos za mirovinsko osiguranje za osobe osigurane u određenim okolnostima – po stopi od 5% i
  • posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti – po stopi od 0,5%.

7. Brao sam nektarine kod jednog obiteljskog gospodarstva. Plaćaju li se za mene doprinosi za mirovinska osiguranja?

Obiteljsko gospodarstvo kod kojeg ste radili dužno je za Vas, kupnjom vrijednosnog kupona, platiti dnevne doprinose za obvezna osiguranja obračunate na dnevnu osnovicu. Rad sezonskog radnika u poljoprivredi može trajati najduže devedeset dana tijekom kalendarske godine te ne mora biti u neprekinutom trajanju.

8. Zaposlio sam dva strana radnika. Trebam li za njih obračunati II. stup?

Ako su strani radnici u trenutku isplate plaće i obračuna doprinosa mlađi od 40 godina, obvezno se obračunava i uplaćuje doprinos za II. stup. Ako niste sigurni trebate li obračunati doprinos II. stupa za pojedinog radnika možete poslati upit na regos@regos.hr.

9. Trebam li za umirovljenika koji radi 4 sata obračunati II. stup ili ne?

Obračun doprinosa za umirovljenike koji su u mirovini i istovremeno rade ovisi o vrsti mirovine koju su odabrali.

Ako je osiguranik odabrao mirovinu samo iz I. stupa, tada treba obračunati doprinos od 20% samo za I. stup. Doprinos II. stupa se ne obračunava.

Ako je osiguranik odabrao kombiniranu mirovinu iz oba stupa, tada treba obračunati doprinos za I. stup od 15%  i doprinos za II. stup od 5%.

10. Obračunao sam i uplatio doprinos za II. stup za osobu koja je u mirovini iz I. stupa. Trebam li raditi ispravak?

Ne. Uplaćeni doprinos II. stupa za osobu koja je u mirovini iz I. stupa REGOS će proslijediti zakonskom primatelju tj. u državni proračun.

11. Podnio sam korektivni Obrazac JOPPD kojim sam umanjio iznos doprinosa, a uplata II. stupa temeljem te korekcije nije vidljiva u nepovezanim uplatama?

Korektivni Obrazac JOPPD kojim se umanjuje obveza II. stupa u odnosu na izvorni Obrazac JOPPD koji je bio u cijelosti ili djelomično povezan, izaziva povlačenje sredstava s osobnih računa osiguranika kojima su po izvornom Obrascu JOPPD bila proslijeđena sredstva na osobni račun.

Proces povlačenja sredstava s osobnih računa članova obveznih mirovinskih fondova traje desetak dana. Nakon toga uplata će biti evidentirana kao nepovezana  i to s vrstom prihoda koja počinje s brojem 9 (npr. 9283 za vrstu prihoda 2283).

12. Predao sam sve Obrasce JOPPD, uplatio doprinos II. stupa, na knjigovodstvenoj kartici u Poreznoj upravi stanje je nula, a imam nepovezanu uplatu?

U tom slučaju nepovezana uplata doprinosa II. stupa odnosi se na naplaćene zatezne kamate koje su evidentirane na knjigovodstvenoj kartici u Poreznoj upravi. Za naplaćenu kamatu na računima II. stupa potrebno je predati Obrazac JOPPD, kako bi se kamata mogla rasporediti osiguranicima na njihove osobne račune. Nakon povezivanja Obrasca JOPPD za kamate s nepovezanom uplatom uplata više neće biti nepovezana.

13. Što ako zakasnim s plaćanjem doprinosa II. stupa za svoje vlastito osiguranje?

Na zakašnjele uplate doprinosa Porezna uprava obračunava i naplaćuje zatezne kamate po stopi od 7,25%. Zatezne kamate na računima doprinosa II. stupa nisu prihod državnog proračuna već pripadaju osiguranicima. Tako naplaćena zatezna kamata koju sami uplatite biti će prosljeđena na Vaš osobni račun.

14. Stalno mi stiže poruka u ePoreznoj da imam nepovezane uplate. Knjigovođa mi vodi knjige. Što mi je činiti?

Obratite se knjigovođi da riješi te nepovezane uplate.

Ako želite sami rješavati nepovezane uplate vezane uz Obrazac JOPPD, u nastavku je nekoliko koraka koji će Vam u tome pomoći:

  1. Provjerite jesu li predani svi Obrasci JOPPD.
  2. Ako ima nepovezanih Obrazaca JOPPD i nepovezanih uplata za pojedinu vrstu prihoda trebate podnijeti zahtjev za ispravkom oznake izvješća kroz SNU – vrsta posla 1.
  3. Ako na knjigovodstvenoj kartici ima evidentiranih naplaćenih kamata za vrste prihoda doprinosa II. stupa, trebate provjeriti jesu li predani Obrasci JOPPD za naplaćene kamate.
  4. Ako na knjigovodstvenoj kartici ima evidentiranih naplaćenih kamata za vrste prihoda doprinosa I. stupa, trebate provjeriti jesu li predani svi zahtjevi za zatvaranje naplaćenih kamata kroz SNU aplikaciju (vrsta posla 5).
  5. Provjeriti saldo doprinosa I. i II. stupa za svaku pojedinu vrstu prihoda i podnijeti zahtjev za preknjiženje na druge vrste prihoda, ako na njima ima duga ili podnijeti zahtjev za povrat sredstava. Zahtjevi za preknjiženje ili povrat sredstava podnose se kroz aplikaciju SNU.

15. Zašto ne prolazi korektivni na niže za osiguranika čiji je osobni račun u obveznom mirovinskom fondu zatvoren?

Osobni račun u obveznom mirovinskom fondu nakon zatvaranja je prazan. Sredstva s osobnog računa prosljeđena su zakonskim primateljima:

  • državnom proračunu, ako je osobni račun zatvoren zbog odlaska u mirovinu samo iz I. stupa,
  • mirovinskom osiguravajućem društvu, ako je osobni račun zatvoren zbog odlaska u mirovinu iz oba stupa,
  • nasljednicima temeljem rješenja o nasljeđivanju.

Naknadne uplate doprinosa II. stupa na zatvorene osobne račune REGOS prosljeđuje primateljima kojima su doznačena ukupno kapitalizirana sredstva s osobnog računa. Npr. ako su sredstva s osobnog računa zatvorena zbog isplate nasljedstva, naknadna uplata doprinosa biti će prosljeđena nasljednicima.

Kako sredstva nisu na osobnom računu, nije moguće povlačenje sredstava s osobnog računa i stavljanje uplate na raspolaganje obvezniku temeljem korektivnog Obrasca JOPP.

16. Zašto mi ne prolazi SNU zahtjev za povrat sredstava, iako imam preplatu na računu I. stupa (8168)?

Da biste mogli podnijeti zahtjev za povrat sredstava s računa 8168 moraju biti povezani svi Obrasci JOPPD i zatvorene sve naplaćene kamate.

17. Imam nepovezane uplate u kunama na računima I. i II. stupa po osnovi nesamostalnog rada. Podnosim li SNU zahtjev za povrat sredstava u kunama ili u eurima?

SNU zahtjev za povrat sredstva podnosi se u valuti u kojoj je evidentirana nepovezana uplata, a iznos povrata biti će doznačen na Vaš račun u eurima.

18. Ostvario sam primitke temeljem drugog dohotka, a nemam staž u HZMO-u?

U staž osiguranja računa se samo ono razdoblje u kojem su isplaćeni drugi dohoci za koje su plaćeni doprinosi. U Izvješću o primicima, obračunanim i uplaćenim doprinosima za mirovinska osiguranja možete provjeriti jesu li isplatitelji drugog dohotka za Vas obračunali i uplatili doprinose za mirovinska osiguranja. Ako ne, obratite se isplatitelju drugog dohotka.

19. Obrtnik sam i Porezna uprava mi je zbog zastare otpisala doprinose pa i II. stup za moje osiguranje. Kako to utječe na moju buduću mirovinu?

Doprinosi za mirovinska osiguranja koji su otpisani zbog zastare imaju utjecaj na Vašu buduću mirovinu:

  • razdoblje osiguranja za koje je Porezna uprava otpisala dug za mirovinsko osiguranje ne računa se i ne utvrđuje u staž osiguranja
  • iznos doprinosa II. stupa koji je otpisan neće biti evidentiran na Vašem osobnom računu jer nema uplate

20. Mogu li naknadno uplatiti doprinose za mirovinska osiguranja koji su otpisani zbog zastare?

Radi mogućnosti ostvarivanja prava iz mirovinskog osiguranja osiguranik koji je sam za sebe obveznik doprinosa za osobno osiguranje može na vlastiti zahtjev, naknadno, u cijelosti uplatiti doprinose za I. i II. stup mirovinskog osiguranja koji su otpisani zbog zastare prava na naplatu.

Zahtjev za naknadnu uplatu doprinosa otpisanih zbog zastare osiguranik može podnijeti do isteka pet godina od dana kada je rješenje o utvrđivanju zastare prava na naplatu postalo pravomoćno, odnosno do isteka pet godina od dana sistemskog otpisa duga zbog zastare prava na naplatu.